25 juni 2016 - Craig - Dinosaur NM - Vernal

--> Klik hier voor de fotoreeks op Flickr <--

Het is opnieuw een stralend blauwe lucht als we opstaan en dat belooft dus veel goeds voor ons bezoek aan Dinosaur National Monument (precies op de grens van Utah en Colorado), wat de ganse dag zal innemen.

We lopen, zoals bij elk bezoek aan een National Park of dergelijke, eerst even het Visitor Center binnen, maar veel speciaal valt er hier niet te zien. Dinosaur is dan ook slechts een National Monument en geen National Park en dat scheelt toch wel een slok op de borrel wat betreft budgetten.

We rijden Harpers Corner Road helemaal tot het einde en als we uitstappen om onze juiste kledij en schoenen aan te trekken voor de Harpers Corner Trail, komt er net een Ranger aangereden die een praatje met ons slaat. We zijn echter nog maar pas beginnen babbelen of we worden zowat leeggezogen door de muggen. Vooraleer dat echter kan gebeuren spuiten we ons snel in met de anti-muggenspray die we laatst nog kochten in Alaska. De Ranger besluit wijselijk om hetzelfde te doen...
We zijn wel enigszins verbaasd om hier zoveel muggen te zien, maar de Ranger zegt dat het bij Echo Park nog vele malen erger is, dat belooft dus...

We zijn van plan om de Harpers Corner Trail te doen. Die is 3.2km lang en heeft slechts een klein hoogteverschil. Dat is maar goed ook want het is inmiddels behoorlijk warm geworden en we bevinden ons ook nog altijd op 2.400m boven zeeniveau.

De Ranger geeft ons nog een "vreemde" tip: hij zegt dat de trail eindigt op een uitkijkpunt dat omheind is met een afsluiting. Maar, zegt hij, als je over de afsluiting kruipt (er staat nergens vermeld dat het niet mag) kan je nog een stukje over de smalle richel verdergaan, tot helemaal op het uiteinde, en daar heb je een nóg beter uitzicht.
We kijken hem wat verbaasd aan omwille van deze "tip", maar dan zegt hij dat hij uit ons gesprek heeft kunnen opmaken dat we "experienced and responsable hikers" zijn en dat hij ervan overtuigd is dat we voorzichtig zullen zijn. Dat zullen we zeker en vast zijn, maar het is toch wel wat vreemd om dergelijke info van een Ranger mee te krijgen...

Gelukkig loopt het pad voor een groot stuk door een juniper-bos en dat geeft toch wat schaduw. We krijgen ook al mooie uitzichten op het 760m lagergelegen Echo Park en Steamboat Rock, waar we straks naartoe rijden.

Op het einde van de trail staat er inderdaad een afsluiting en daar klimmen we dus over om helemaal tot op het einde van de richel te gaan.
Niet direct iets voor mensen met hoogtevrees, want hier is het niet zoals bij Angels Landing in Zion NP dat er kettingen voorzien zijn waar men zich kan aan vasthouden...
We lopen op een stuk dat niet breder is dan 2 meter en links en rechts zien we de Yamparivier... 760 meter onder ons stromen. Mocht er veel wind gestaan hebben, dan hadden we dit nooit gedaan, maar nu was het wél verantwoord.

Wat een fantastische uitzichten hebben we hier op de Yampa River, de enige rivier van het Colorado River Basin (Arizona, California, Colorado, New Mexico, Nevada, Utah, en Wyoming) waar er geen dam in gebouwd werd.
En wat een enig mooi voorbeeld van hoe de verschillende aardlagen hier miljoenen jaren geleden tegen elkaar gebotst zijn en elkaar bijna loodrecht omhoog geduwd hebben.

Het is al bijna 13u als we terug bij de auto zijn, tijd dus voor de lunch. Maar dat is hier gewoon onmogelijk omwille van de vele vele muggen.
We rijden dan maar een stukje verder en doen nog verschillende uitzichtpunten aan.

We komen bij Island Park Overlook en dat is het laatste punt vooraleer we de 21km lange dirt road naar Echo Park inrijden en dus geen mogelijkheid meer hebben om langs de weg te stoppen.
Ook hier nog vele muggen en bijzonder warm. Het wordt dus een lunch in de auto met draaiende motor en de airco op volle toeren...de thermometer wijst inmiddels 33°C aan.

De rit naar Echo Park is er één van een bijzondere schoonheid en gelukkig hebben we die volledig vastgelegd met de GoPro.

--> Onderstaande video wordt aan 1,5x de werkelijke snelheid weergegeven <--

De weg stopt bij de campground bij Steamboat Rock, een gigantische rots op de plek waar de Yampa River en de Green River samenvloeien.

Wat een mooi uitzichtpunt is dit en wat een stilte ervaren we hier....voor eventjes echter maar, want niettegenstaande we ons nogmaals ingespoten hebben met anti-muggenspray, blijven die lieve diertjes zich als bloeddorstige wezens op ons storten.  Snel enkele foto's maken dus en dan weer rap in de beschermende en koele auto.

Steamboat Rock gezien vanaf Echo Park

Eigenlijk zijn we van plan om hier een hike te doen naar een uitzichtpunt die nog maar weinig gefotografeerd werd, namelijk Steamboat Rock helemaal van boven en de rechterkant gezien ten opzichte van bovenstaande foto. Daar komt men enkel via een "onbestaand", bijzonder steil pad (150 meter klimmen op 1km). Op internet had ik echter een summiere beschrijving én foto's gevonden over dit pad, zodat het ons wel mogelijk leek om deze plek te vinden.
Het is inmiddels echter zo warm geworden (ook een warme wind) dat we wijselijk besluiten om deze kelk vandaag aan ons te laten voorbijgaan...

We besluiten daarentegen om vandaag ook nog de Dinosaur Quarry te bezoeken en rijden dus terug naar Harpers Corner Road. Onderweg stoppen we nog bij de Whispering Cave waar het een pak koeler is.

Terug naar de uitgang...

Op weg naar de Quarry gaan we de grens met Utah over en de aanduiding is geheel in stijl...

De Dinosaur Quarry is de plaats waar Earl Douglass in 1909 talloze dinosaurusfossielen ontdekte.
We kunnen met de auto tot aan het Visitor Center, maar dan moeten we gebruik maken van de gratis shuttlebussen (om de 15 minuten) om naar de echte Quarry te gaan.
De eigenlijke vindplaats (Quarry) van de ruim 1600 dinosaurusbotten wordt overdekt door een glazen gebouw. Via een wenteltrap kun je naar het uitkijkplatform. Voor je ligt dan een bijna 15 meter hoge versteende zandwand vol met dinosaurusbotten.
Deze versteende zandbank lag  70 miljoen jaar geleden in de bocht van een rivier. Dinosaurussen die de rivier overstaken zijn door het woeste water meegesleurd, verdronken en op de zandbank gestrand. In de loop van duizenden jaren is zo een flinke laag ontstaan waar de Quarry het overblijfsel van is. Er werken nog steeds paleontologen aan de vindplaats op zoek naar onbekende dinosaurus soorten.

Normaal zijn we geen fan van dergelijke tentoonstellingen, maar deze vonden we toch wel heel erg interessant. Niet in het minst omdat we hier naar zowat 70 miljoen jaar geschiedenis stonden te kijken. Geen afgietsels in gips en/of nagemaakt in kunststof, maar de werkelijke botten van gigantische levende wezens die hier op deze eigenste plaats miljoenen jaren geleden rondliepen.
Behoorlijk impressionant...

Terug buiten

Dinosaur National Monument bleek voor ons een absolute meevaller en we zouden gerust nog heel wat meer tijd in Echo Park kunnen doorgebracht hebben, mocht het iets minder warm geweest zijn én...er wat minder gevleugelde, vervelende beestjes rondgevlogen hebben...

Van hieruit is het nog slechts een kort ritje naar het hotel in Vernal, waar we om 18u30 aankomen.
We gaan eten bij Denny's, een 'restaurant' waar we sporadisch graag eens snel iets gaan eten als we in Utah zijn.
Als we buitenkomen is het 20u30 en nog altijd 27°C.

Het weer: wolkeloze dag met temperaturen tussen de 21 en 33°C

Overnachting in Best Western Antlers
Aantal gereden km: 365

1. Weer helemaal bijgelezen, wederom een prachtige reis dat jullie maken met de mooie foto's er ook weer bij. Geniet maar met volle teugen.