28 juni 2016 - Grand Teton NP - Taggart Lake - Inspiration Point - Cascade Canyon

We starten vandaag met 2 bezoeken die we gisteren ook al deden, maar waarvan we denken dat ze nu, op dat vroegere uur, beter zullen zijn voor de foto's.

Als eerste rijden we opnieuw naar Schwabachers Landing. Er is op dat uur (9u) nog geen zuchtje wind en bijgevolg ook nog geen rimpelingen op het water. En dat is altijd goed voor reflectiefoto's.

Hier zijn ook heel wat bevers actief en die kunnen soms gigantische forten bouwen, zoals hier ook te zien is.

Volgende stop is de Teton Glacier Overlook, waar duidelijk te zien is welk merkwaardig gebergte de Teton Range eigenlijk is. Er is immers geen vóórgebergte en de bergen rijzen hier vanaf de vallei direct de hoogte in.

Dan volgt de Blacktail Ponds Overlook.

We willen ook nog eens terug naar de Chapel of the Transfiguration.

Gisteren was het al ruim na 16u en lagen de bergen van de Cathedral Group al niet meer in de zon. En hét kenmerk van deze Chapel is net dat de bergen zo mooi zichtbaar zijn door het venster achter het altaar.

De Cathedral Group omvat vele van de hoogste pieken van het Tetongebergte, en van de gehele staat Wyoming. Vele van de toppen binnen de Cathedral Group worden gekenmerkt door hun steil-piramidale vorm veroorzaakt door de inwerking van gletsjers tijdens opeenvolgende periodes. De steile piramidale vorm van deze pieken verklaart ook waarom men van Cathedral spreekt.
En nu liggen die wél nog mooi te baden in de ochtendzon. Wie zou er hier nu de ochtendmis niet willen bijwonen...

Als we buiten komen, zien we zowaar een vos "ruisen door het struikgewas...".

En weg was hij...

Het grootste Visitor Center van Grand Teton NP is het Craig Thomas Discovery Visitor Center.
We komen er binnen als een Ranger net met een uiteenzetting begint over het ontstaan van Grand Teton NP. Hij doet dat bij de grote 3D kaart die in het midden van het VC opgesteld staat.
We hebben nog maar zelden dergelijk interessante uiteenzetting, met het nodige didactische materiaal, gehoord en iedereen hangt dan ook aan zijn lippen.

Dit VC is overigens een echt pareltje met heel wat beelden van wild life op ware grootte. Buiten staat er ook een bull moose en dan pas weet je waarom je die ab-so-luut niet kwaad wilt maken...

We gaan ook naar de videovoorstelling in het auditorium (duurt zo'n 20 minuten) die een aanrader is. Tip voor diegenen die deze willen gaan bekijken: ga nog niet direct weg na de voorstelling, want dan volgt wellicht het meest spectaculaire van die 20 minuten, dan gaat immers het filmdoek omhoog en schuiven de gordijen open. Dit is het resultaat...

Het is inmiddels 12u geworden en het wordt hoog tijd dat we de wandelschoenen aantrekken.
We hebben als eerste hike die naar Taggart Lake gepland, een vrij makkelijke hike van 5,6 km met zo'n 100m hoogteverschil.

We krijgen onderweg een heel dreigende lucht te zien, maar het blijft uiteindelijk wel droog.

Hier eten we onze broodjes die we daarnet lieten maken in de grocery store.

We willen ook absoluut nog de hike naar Inspiration Point en verder doortrekkend naar Cascade Canyon doen.

Het is echter al ruim na 15u als we bij Jenny Lake aankomen (het vertrekpunt voor deze hike). We besluiten dan maar om een andere, iets minder actieve, optie te nemen om bij de trailhead aan de andere kant van het meer te komen, namelijk een boottripje.
We betalen voor ons beiden (heen en terug) 30 dollar en worden met de motorboot naar de overkant van Jenny Lake gebracht (dat duurt zo'n 5-10 minuten). In deze hitte (32°C) is dat wel even een "geniet-moment".

De eerste bestemming van deze trail naar Cascade Canyon is Inspiration Point, een hike van 4 km en 150m hoogteverschil.

Hier blijkt nogmaals hoe veel mensen er totaal onvoorbereid op stap gaan. Men "neemt het bootje en gaat even wandelen...". Bij heel wat van de mensen die bij ons in de boot zaten, geen spoor van waterflesjes en/of wandelschoenen. De klim naar Inspiration Point is echter niet te onderschatten bij dergelijke temperaturen en op dit tijdstip is het steilste stuk pal in de zon. Men loopt ook nog eens langs een rotswand waar de zon op reflecteert.

Dit is veruit het steilste én heetste stuk van de klim naar Inspiration Point.
Hier zagen we onder andere een Indische familie waarvan de man uitgedost was in zijn paasbeste kostuum en de vrouw in de typische Indische klederdracht met lange rokken. Pfff...en dat bij die temperaturen...al zijn die uiteraard wel wat gewend in hun eigen land.

De "wandelaars" vielen dan ook bij bosjes af onderweg en bij Inspiration Point zelf zagen we meer levende lijken dan topfitte wandelaars... Jammer toch hoe mensen zichzelf in de problemen brengen door onvoldoende de borden lezen. In de Nationale Parken zijn die nochtans altijd bijzonder informatief en er wordt, bijna, overvloedig gewaarschuwd voor de gevaren van dergelijke hikes.

De hike naar Inspiration Point is heel mooi en afwisselend, en gelukkig een groot stuk langs een wilde rivier, waarvan alleen het geluid al voor heel wat afkoeling zorgt.

Dit is ook de trail die naar de Hidden Falls leidt. Deze zomer is men het uitzichtpunt aan het vernieuwen, maar door de bomen heen kunnen we er toch een glimp van opvangen.

We blijven wat genieten van het uitzicht over Jenny Lake, van bij Inspiration Point.

Ons doel ligt echter nog wat verder, namelijk Cascade Canyon. Eens Inspiration  Point voorbij is er geen sprake meer van slippertoeristen en hier zijn we ook ineens zo goed als alleen.
We wandelen er door een schitterende natuur. Men kan er zowat 6 km doorstappen, maar als de canyon een eerste keer breder wordt is dat voor ons het sein om ons vieruurtje op te eten, wat foto's te nemen en terug te keren naar de boat dock.

Op de terugweg nog een stop bij Inspiration Point.

Ook voor de dieren is het vandaag warm en dorstig weer.

Vandaag hebben we in totaal zo'n 12 km gestapt, wat niet echt veel is, maar toch zijn we compleet afgepeigerd. Wellicht heeft dit iets te maken met de hitte. Ik denk dat we elk zo'n 4 liter gedronken hebben en toch voelen we ons bijna uitgedroogd. Het tochtje, annex zacht briesje, met de boot doet bijzonder veel deugd en als we terug bij het VC bij Jenny Lake komen gaan we direct een energy drink halen. Lekker fris en die gaat bijna in 1 teug naar binnen.

Dan blijft er nog slechts een kort autoritje over naar onze slaapplaats voor vanavond, de Signal Mountain Lodge. We krijgen er een bijzonder mooie cabin toegewezen met 2 ruime kamers en 3 bedden.

's Avonds eten we in de Trapper Grill, een restaurant bij de lodge.

Morgen verlaten we Grand Teton NP en gaan naar Yellowstone NP, het aangrenzende park.

Het weer: meestal zon, soms een wolkje, max temp 32°C

Overnachting in Signal Mountain Lodge
Aantal gereden km: 69

1. Wat een heerlijke dag weer en zo'n mooie wandeling. Wij zijn tot aan inspiration point geweest, maar de volgende keer wil ik ook verderlopen