08 juli 2016 - Rocky Mountains NP, hike from Bear Lake to Fern Lake

Het begint afgezaagd te klinken, maar we staan alweer op met een wolkeloze hemel. We zien de besneeuwde toppen, vanop ons terras, schril afsteken tegen de diepblauwe lucht. Veel tijd hebben we dan ook niet te verliezen want, zoals zo dikwijls in de zomer in de Rocky Mountains, wordt er voor deze namiddag onweer voorspeld.

Een telefoontje met het thuisfront leert mij dat mijn lieve vriendin nog een ticket op de kop heeft kunnen tikken voor Bruce Springsteen, morgen in Werchter. Verdorie toch, o was ik maar, bij moe-der thuisgeble-even....

We plannen vandaag de langste hike (een kleine 18km) van Bear Lake naar Fern Lake. Morgen moeten we immers nog een stukje rijden omdat we in Grand Lake slapen, terwijl we vandaag gewoon in Estes Park blijven.

De hike start bij Bear Lake, maar als je daar, in deze periode, niet vóór 7u30 bent, dan staat de parking vol. Gelukkig heeft de parkservice van Rocky Mountains NP daar een oplossing voor: grote Park & Rides parkings een eindje vóór Bear Lake en dan met gratis shuttlebussen overal naartoe waar men maar wilt.

Er staat behoorlijk wat volk bij de bushalte rechtover Glacier Basin Campground.

Gelukkig komen de bussen op dat tijdstip per 2 en kunnen we al direct mee richting Bear Lake, waar we na een kort ritje van zo'n 10-15 minuten aankomen.

Het is hier behoorlijk druk, maar de meesten komen hier enkel om eens rond Bear Lake te wandelen.

Persoonlijk vinden we hier niet veel aan, maar daarvoor zijn we hier ook niet, we gaan zo dadelijk de wildernis in met als eindbestemming Fern Lake. En zodra we deze afslag nemen, zijn we helemaal alleen.

Het is iets na 10u als we starten van op 2.903 meter hoogte. Gelukkig zijn we nu al bijna 3 weken gewend aan deze hoogte, want anders vrees ik dat deze hike wel eens bijzonder lastig zou kunnen worden.

Het begin is behoorlijk pittig en we klimmen ononderbroken. Maar best dat we grotendeels door een bos lopen, wat heel wat schaduw en koelte geeft.
Op een bepaald ogenblik komt een mannetjes ree, met een groot gewei, over het pad gelopen en verdwijnt in de bossen. Jammer genoeg geen tijd voor een foto.

Dat we behoorlijk geklommen hebben, merken we als we soms door de sneeuw moeten.

Stilaan beginnen ook de mooie meertjes te komen.

Na 4,9km komen we bij de, niet-gemarkeerde, afslag naar Lake Helene. Een beetje bizar eigenlijk dat de Park Service hier geen bordje zet, dit terwijl dit meer wel degelijk aangeduid staat op het hikers plan van het Park.

We zijn dan 1u14min onderweg en hebben 426m gestegen. Best wel een stevig eerste deel dus van deze hike. Maar...hier zijn we ook op het hoogste punt. Vanaf hier gaat het in dalende lijn naar het eindpunt bij Fern Lake.

Hier begint ook het veruit mooiste stuk van de hike, met mooie uitzichten over de omringende bergen.

We moeten nog enkele keren door de sneeuw en komen dan opnieuw in de bossen terecht. Het blijft wel aangenaam stappen langs het water.

Na 7,25km komen we bij Odessa Lake.

Hier zien we dat de lucht steeds donkerder wordt langs de ene kant. Het is nochtans pas 12u25 en de onweders waren maar voorspeld voor de late namiddag.

Op weg naar Fern Lake begint het ineens lichtjes te regenen. Gelukkig lopen we hier in de bossen en hebben we er weinig last van.We horen echter ook steeds meer gedonder en daar zijn we niet zo tuk op als we geen beschutting vinden.
Fern Lake is een populaire bestemming voor mensen die er rechtstreeks naartoe gaan. Vanaf de Fern Lake Trailhead is dit immers slechts zo'n 6,2km en bovendien niet echt zwaar. We vermoeden/hopen dan ook dat daar enige voorzieningen zullen zijn om te schuilen.
Om 12u55 zijn we Fern Lake, maar hier is niets te zien waar we kunnen schuilen mocht het onweer echt losbarsten.
Net op het ogenblik dat we een Ranger Patrol Cabin opmerken begint het bijzonder hard te regenen. In de cabin zelf kunnen we niet binnen, maar we kunnen wel goed schuilen onder het overstekende dak. We maken van de gelegenheid gebruik om hier onze broodjes op te eten.

Er volgen nog enkele stevige donderslagen, maar het klaart net zo snel weer op als dat de bewolking er aankwam.

Fern Lake

We gaan opnieuw op pad en na 11,70 km stappen komen we bij de Fern Falls.

Vanaf hier begint eigenlijk het minst interessante deel van de hike, we lopen immers voortdurend door de bossen, bovendien op bijzonder rotsachtige ondergrond.
Gelukkig steken we hier en daar nog een rivier over.

Na precies 10 mijl (16,10 km) komen we bij de trailhead van Fern Lake. We zijn dan 4u18 minuten aan het stappen.
Hier stopt het echter nog niet voor ons, gewoon omdat de shuttlebus hier niet komt. Daarvoor moeten we nog zo'n 1,2 km verder stappen langs de toegangsweg tot de trailhead voor Fern Lake.
Na zowat 15 minuten is de shuttlebus er en om 16u worden we netjes opnieuw afgezet bij de auto.

De totale hike was 17,30 km en we hebben 770m gestegen en 1.210m gedaald. Een eenvoudige hike is dit zeker en vast niet, ook al door de bijzonder rotsachtige ondergrond (stevige wandelschoenen zijn een must) en de grote hoogte waarop men hier wandelt. Zoals eerder gezegd, gelukkig vertoeven we nu al zowat 3 weken in deze regio en zijn dus gewend aan deze ijlere lucht.
Is dit een supermooie hike? Nee. Is dit een mooie hike, zoals er zovele zijn? Ja.
Maar...Glacier NP is uiteraard weer ons "probleem". Eens men daar de natuur ingetrokken heeft, is al de rest eigenlijk maar meer "second choice"...
Zijn we blij dat we deze hike gedaan hebben? Ja hoor, zodra de wandelschoenen aangetrokken worden en we de rugzak op de rug voelen, en we van deze attributen gebruik kunnen maken in een ongerepte natuur waarin we zo goed als alleen zijn (tot voorbij Fern Lake hebben we niet meer dan 15 hikers gezien), dan zijn we immers zo blij als een kind...
En de daarop volgende douche helpt nog wat bij dat gevoel...

Alle statistieken van deze hike zijn te vinden op Runtastic.

Om de dag af te sluiten gaan we uiteraard opnieuw eten bij Smokin' Dave's BBQ & Taphouse en het eten en de sfeer zijn er opnieuw heerlijk.

Morgen gaan we opnieuw naar Bear Lake voor een andere hike. Niet zo lang deze keer, want we willen nog langs de Old Trail Ridge Road rijden op weg naar onze slaapplaats voor morgen, in Grand Lake.

Het weer: zon, wolken, onweer. Max temp 27°C

Overnachting in The Discovery Lodge
Aantal gereden km: 49

1. Jeetje wat een mooie trios maken jullie, ook wel spannend hoor zo met dat onweer en dan toch nog net eenschuilplek vinden! Geniet verder !

2. Je verslag lezen met al die prachtige foto's is elk keer weer genieten. Morgen vertrekken ook wij richting Denver en daarna naar Yellowstone. We hopen wild te zien bij de Lamar Valley en niet te veel Aziaten.
    Nog een hele fijn vakantie.