09 juli 2016 - Rocky Mountains NP - Bear Lake - Emerald Lake - Grand Lake

--> Klik hier voor de fotoreeks op Flickr <--

Omdat het elke morgen dezelfde woorden zijn betreffende het weer, nu maar eens 2 foto's vanop ons terras...

Nadat we naar de Safeway om broodjes geweest zijn voor deze middag, rijden we opnieuw richting Park & Ride voor de hikersbus naar Bear Lake. Wat die Safeway betreft, vorig jaar, in Alaska, hebben we een klantenkaart gevraagd voor deze winkelketen omdat die altijd bijzonder grote voordelen biedt bij de aankopen. Bovendien is deze kaart gratis. Blijkbaar moet die kaart van Alaska (zilveren exemplaar met de kaart van Alaska daarop) heel speciaal zijn, want telkens we ze aan de kassa tonen zijn ze er helemaal in de wolken mee en roepen ze zelfs hun collega's om ze te tonen. Dus een tip voor al diegenen die naar de VS reizen: zeker en vast een gratis klantenkaart vragen bij Safeway (je krijgt ze direct mee), het reisbudget zal er wel bij varen.

Vandaag is het zaterdag en er staat dan ook nog heel wat meer volk bij de bushalte dan gisteren.

Het bussysteem werkt echter bijzonder goed en na nauwelijks 15 minuten zijn we al op weg naar Bear Lake,  hetzelfde vertrekpunt als gisteren. Het eindpunt is Emerald Lake.

We vertrekken er om 10u25 en komen om 10u40 al bij het eerste meer voor vandaag, Nymph Lake. We hebben ongeveer 1km gestapt en zijn zowat 90m gestegen. Het pad is overigens zo goed als volledig aangelegd en is nergens technisch.
Dit meer wordt gekenmerkt door de vele waterlelies.

We maken hier enkele foto's en stappen dan verder richting Dream Lake, waar we aankomen na een extra 1km en 100m stijging.  Ook dit pad is heel makkelijk.

We zien wel dat we al behoorlijk gestegen zijn ten opzichte van het beginpunt bij Bear Lake. Het blijft ook nog zoeken naar de eerste wolk voor vandaag...

We volgen bijna de ganse hike de Tyndall Creek.

Dan komt het zwaarste stuk van deze hike, van Dream Lake naar Emerald Lake, het derde meer voor vandaag. We stijgen hier, over een niet meer zo vlakke ondergrond, over 900m bijna 120m. Vooral de hoogte (3.100m) en de hoge temperaturen maken dit stuk vrij lastig. We lopen ook voortdurend in de zon.
Om 11u30 komen we bij Emerald Lake, waar we zowat 45 minuten blijven en een broodje eten.

Om 12u15 vertrekken we opnieuw naar beneden, waar we om 12u45 aankomen. We hebben geluk, want er staat net een bus vertrekkensklaar om ons terug naar de Park & Ride te brengen, waar we zowat 15 minuten later aankomen.

We hebben in totaal 6,13km gestapt en 401 hoogtemeters overbrugd.
Ik kan mij voorstellen dat dit een behoorlijk lastige hike is voor iemand die direct van zeeniveau komt. Gelukkig, net zoals gisteren, zijn we de laatste 3 weken al wat aangepast aan deze hoogte, waardoor het eigenlijk nooit echt lastig werd.
Het is daarom in onze ogen wel een echte aanrader. Men krijgt er immers, mits een niet al te grote inspanning, 3 heel mooie meren voorgeschoteld.
Hier staan alle gegevens over onze hike van vandaag: Runtastic

Er rest ons nu nog een vrij kort ritje naar de slaapplaats voor vanavond, Grand Lake, aan de overkant van  Rocky Mountains NP. Daarvoor zijn er 2 opties, ofwel via de gewone, verharde en meest gebruikte Trail Ridge Road, met zijn talrijke mooie uitkijkpunten, ofwel via de Old Fall River Road, de oorspronkelijke weg die in 1920 geopend werd als eerste weg om de Rocky Mountains over te steken: Old Fall River Road
De Trail Ridge Road hebben we al meerder keren gereden en daarom kozen we nu eens voor de andere weg (die elk jaar pas op 4 juli geopend wordt).

We hadden daar heel veel van verwacht, maar dat draaide uit op een complete ontgoocheling. Het is een stoffige, deels verharde weg, die voor 90% van de tijd onder de boomgrens blijft. Het gevolg is dat er helemaal geen uitzichten zijn en op een dag als vandaag (zaterdag) wordt men dan ook nog eens geconfronteerd met chauffeurs die aan een snelheid van 5mph (!) naar boven 'wandelen', daarbij geen enkel moment in hun achteruitkijkspiegel kijkend waardoor ze ook niet zien dat er tientallen chauffeurs achter hen doodnerveus aan het worden zijn. Niet direct de meest ontspannen weg dus om helemaal naar boven te rijden...

Onderweg houden we 1 stop, bij de Chasm Falls, deels ook om van die trage voorliggers vanaf te zijn.

Als we boven bij het Visitor Center komen, besluiten we om toch nog eens een stukje van de Trail Ridge Road te rijden en we stoppen nog bij het viewpoint over de Gore Range.

Hier zien we in de verte duidelijk tekenen van een bosbrand.

Later, op de kamer, zien we zowaar dat deze brand woedt in Nederland, het plaatsje waar we 2 weken geleden nog verbleven: Emergency Status

Aan het viewpoint Lava Cliffs Overlook maken we rechtsomkeer en rijden richting Grand Lake.

video GoPro

Op een bepaald ogenblik staan heel wat mensen, en een Ranger, langs de weg en ook hier betekent dit...wild life.
En inderdaad, in een heel mooie omgeving staat een vrouwtjes moose te grazen.

We besluiten de dag met een heel lekkere pizza het restaurant Grand Pizza in Grand Lake.
Als we terug buitenkomen is er een bijzonder mooie wolkenlucht en we zien ook enkele kolibries, een vogeltje dat enkel op het Amerikaanse continent voorkomt.

Grand Lake, een stadje aan de voet van de Rocky Mountains waar de tijd blijkbaar bleef stilstaan...

Het weer: zon, later zon en wolken, max temp 28°C

Overnachting in The Gateway Inn
Aantal gereden km:

1. Mooie dag weer met mooie fotomomenten, jammer van de trage mensen voor jullie, kan je beter even wachten inderdaad, dan je zo te ergeren!
    Jammer van de mooie natuur die bosbranden, hopelijk niet te veel schade! Fijne dag morgen!

2. Echt niet normaal hoe gaaf jullie foto's. Ik zou die hikes helaas nooit zelf kunnen lopen maar het is wel op een top mee genieten!!!

Ben alleen zo nieuwsgierig wie nu "wij" zijn. Zijn het alleen mannen die deze hikes lopen?